Kädet kurkottamassa kohti kuuta. Kuvituskuva.
Jokapäiväiset arjen valinnat vaikuttavat hormonitasapainon syntymiseen.

Iho-ongelmaopas: Iho ja hormonit

Hormonaaliset ongelmat mielletään usein niin monimutkaisiksi hoitaa, että apua haetaan ainoastaan lääkkeistä. Onneksi voit vaikuttaa hormonitasapainoosi monella tavalla – esimerkiksi ravitseva ruoka, liikunta ja lepo tukevat tasapainon löytymistä.

”Tämä on tällaista hormonaalista aknea, ei tälle voi oikein mitään tehdä”, toteaa moni asiakkaani. Kyllä, yksittäisistä leukapieliin kuukausittain nousevista näpyistä kannattaa opetella olemaan hermoilematta. Jos taas hormonaaliset iho-ongelmat ovat jatkuvia ja aiheuttavat sinulle stressiä, tai jos harkitset turvautuvasi lääkekuuriin vaikkapa sitkeän hormonaalisen aknen tai kuukautisten yhteydessä aktivoituvien ihoherkistymisten vuoksi, kannattaa hormonaalisen järjestelmän tasapainottamiseen perehtyä. Aihe ei ole niin monimutkainen kuin ensiajattelemalta vaikuttaisi ja tasapainottavat toimenpiteet vaikuttavat koko kehosi hyvinvointiin positiivisesti.

Hormonaaliseen järjestelmään voi vaikuttaa monilla keinoilla.

Mitkä tekijät vaikuttavat hormonitasapainoon?

  • Stressillä on laaja vaikutus hormonaaliseen järjestelmäämme. Stressihormoni kortisolin liikatuotanto vaikuttaa immuunijärjestelmäämme ja häiritsee insuliinin ja lisääntymishormonien tuotantoa varsinkin, jos stressi on pitkäaikaista. Kortisoli, estrogeeni, progesteroni ja testosteroni kuuluvat samaan steroidihormonien perheeseen, ja niiden tasapaino on jatkuvasti riippuvainen toisistaan. Jos siis kortisoli on liikakierroksilla, on tällä välitön vaikutus myös kehon estrogeeni- ja progesteronitasoihin. Nämä kaksi varmasti tunnistatkin sukupuolihormoneiksi, joihin usein viitataan hormonaalisten iho-ongelmien sopansekoittajina. Tadaa, säätelemällä stressiä pystyt suoraan vaikuttamaan tähän etäiseltä tuntuvaan kaksikkoon!
  • Uni on kehoa ja aivoja uudistava ja lataava vaihe. Se, nukutko riittävästi vai et, ei vaikuta pelkästään vireystasoosi vaan lisäksi se on merkittävä tekijä hormonitasapainosi säätelyssä. Uni tasapainottaa kehon kortisoli- ja insuliinitasoja ja säätelee esimerkiksi estrogeenin ja progesteronin määrää. Jälleen – panostamalla hyvään ja lataavaan uneen, sen määrään ja laatuun, vaikutat suoraan kehon hormonaaliseen tasapainoon.
  • Kehossa olevan hiljaisen tulehduksen määrä vaikuttaa hormonaalisen järjestelmän notkeuteen. Sytokiinit ovat kehon immuunijärjestelmän viestinviejiä, ja jos tulehdus jyllää soluissa, tarkoittaa se että viestinviejät ovat kiireisiä. Jotta systeemi ei ylikuumenisi, saattavat sytokiinit määrätä kehon muita järjestelmiä hidastamaan luontaista tahtiaan. Ne voivat vaikuttaa hyvinkin suorasti esimerksi estrogeeni-, progesteroni- ja kilpirauhashormonien tuotantoon. Vaikka tämä on välttämätöntä kehon ylikuormittumisen estämiseksi, emme varsinaisesti halua, että kehomme tärkeät hormonaaliset osa-alueet käyvät säästöliekillä. Onneksi voimme itse rauhoittaa tilannetta pyrkimällä laskemaan matala-asteisen tulehduksen määrää ruokavaliovalinnoilla (lue lisää iho-ongelmaoppaan muista artikkeleista), säätelemällä verensokerimme tasapainoa, vähentämällä nautitun alkoholin määrää, paremmalla levolla, liikkumalla enemmän ja säätelemällä stressitekijöitämme.  
  • Kehon kuonanpoistojärjestelmä rakentuu maksan, paksusuolen, lymfaattisen järjestelmän ja ihon yhteistoiminnan varaan. Verensokerin säätely, aineenvaihdunta kaikkinensa ja stressinsäätelyjärjestelmämme ovat kietoutuneet tiiviisti yhteen ja jos joku näistä osa-alueista ei toimi tai voi huonosti, tietää se taakkaa ja haasteita muille rinnakkaissysteemeille. On siis paras pitää huolta insuliinitasapainosta ja stressinhallinnasta!

Hormonitasapaino rakentuu siis arjen monista pienistä valinnoista. Meillä on moniin niistä jatkuva päätäntävalta. On merkityksellistä, paljonko unta saat ja opetteletko säätelemään stressin määrää. Lisäksi kehollesi antama ravinto, sen määrä ja laatu sekä se, kuinka tasaisesti syöt ja kuinka hyvässä tasapainossasi insuliinitasosi pysyvät, ovat käsissäsi. Osa-alueita on monta, joten älä uuvu – opettele sen sijaan kehoasi rauhassa ja vähitellen. Huomaat varmasti tuloksia ihosi hyvinvoinnissa!

Opiskelusuosituksia hormonaalisen järjestelmän hahmottamiseksi

  • Paula Heinosen Hyvinvointia vaihdevuosiin -kirja on kuunneltavissa äänikirjana tai hankittavissa perinteisenä paperiversiona. Jos olet neljänkympin kiemuroilla kannattaa tarttua tähän!
  • Seuraavat kaksi englanninkielistä, käytännönläheistä kirjaa ovat ehdottomasti lukemisen arvoisia: Lara Bridenin Period Repair manual sekä Alisa Vittin Woman Code. Kummassakin pilkotaan hormonaaliseen terveyteen vaikuttavia osa-alueita ymmärrettävämmiksi kokonaisuuksiksi ja annetaan avaimia järjestelmään vaikuttamiseen. Lara Briden on vastikään julkaissut myös toisen, vaihdevuosiasioihin keskittyvän Hormone Repair Manual -opuksen, joka odottaa lukuvuoroaan yöpöydälläni.
  • Christiane Northrupin kirja Women’s Bodies, Women’s Wisdom on lukemisen väärti. Northrup tarkastelee terveys-sairaus-aspekteja tunteiden, uskomusten ja kulttuurin kautta tutumpaa terveydenhoitonäkökulmaa unohtamatta.
  • Jos kulttuuri ja tarinat houkuttelevat, kannattaa lukea hiukan erilainen mutta mielenkiintoinen Clarisa Pinkola Estesin Naiset jotka kulkevat susien kanssa – tässä siirrytään jo selkeästi myyttien, satujen ja sisäisen viisauden ja voiman maailmaan.

LUE MYÖS NÄITÄ